Organisational Culture in Polish Small Private Enterprises as an Inspiration for the Public Sector

Authors

  • Ewa Pyrzyńska University of Economics in Krakow
  • Wanda Kudełka University of Economics in Krakow

DOI:

https://doi.org/10.15678/PG.2024.67.1.03

Keywords:

culture, organisational culture, private sector, public sector

Abstract

Objective: This study seeks to identify and adapt elements of organisational culture from small enterprises in the apparel industry that can strengthen the functioning of public institutions. The objective is to provide guidelines for improving efficiency, ethics, and adaptability in organisations such as universities and the police, where formal structures alone are insufficient to meet the demands of the dynamic socioeconomic environment.

Research Design & Methods: The study employed semi-structured in-depth interviews with owners, directors, and managers from micro and small enterprises in the Polish apparel industry, allowing for the collection of detailed qualitative data on organisational culture. The collected data was analysed thematically, enabling the recognition of recurring patterns in the respondents’ answers.

Findings: The analysis revealed practices such as participatory management, trust-based relations, and openness to innovation, which, although rooted in the private sector, can serve as inspiration for enhancing the organisational culture of public institutions.

Implications / Recommendations: The findings indicate that cultivating humanistic values, strengthening transparent communication, and integrating modern technologies can significantly improve the effectiveness and adaptability of public sector institutions. Such practices can foster employee trust, organisational efficiency, and broader social engagement.

Contribution / Value Added: This study contributes to both academia and practice by applying elements of organisational culture from small enterprises in the apparel industry as a benchmark.

Article classification: research article

JEL classification: M14

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aniszewska, G. (2007). Kultura organizacyjna – istota zjawiska. In G. Aniszewska (Ed.), Kultura organizacyjna w zarządzaniu (pp. 13–39). PWE.

Bekkers, V., Edwards, A., Moody, R., & Beunders, H. (2011). Caught by Surprise? Microblogging, Citizen Engagement, and the Changing Role of Government. Government Information Quarterly, 28(4), 466–474.

Białas, S., Molek-Winiarska, D., & Pelc, A. (2023). Kultura organizacyjna sprzyjająca poprawie dobrostanu pracowników. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 150(1), 73–93. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.2926

Borkowski, R. M. (2014). Program pomysłów pracowniczych jako narzędzie innowacyjności oddolnej w małych przedsiębiorstwach przemysłowych. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 31(1), 141–152. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.4619

Cichorzewska, M., & Kostecki, D. (2021). Kultura organizacyjna ‘good governance’ w jednostkach administracji publicznej. Wydawnictwo KUL.

Cieciora, M., Pietrzak, P., Dębski, M., Kandefer, K. & Bołkunow, W. (2021). Differences in the Perception of Organizational Culture in Non-Public Universities in Poland by Academic and Administrative Staff: A Study Based on Cameron and Quinn’s Model. Foundations of Management, 13(1), 131–144. https://doi.org/10.2478/fman-2021-0010

Ćwiklicki, M., Pawełek, B. & Pilch, K. (2021). Organisational Resource Capacity and ISO 9001 QMS Implementation in the Local Government. Evidence from Poland. Public Organization Review, 21, 205–219. https://doi.org/10.1007/s11115-020-00485-2

Dębski, M., Cieciora, M., Pietrzak, P., & Bołkunow, W. (2020). Organizational culture in public and nonpublic higher education institutions in Poland: A study based on Cameron and Quinn’s model. Human Systems Management, 39(3), 345–355. https://doi.org/10.3233/HSM-190831

Feeney, M. K. & Porumbescu, G. (2021). The Limits of Social Media for Public Administration Research and Practice. Public Administration Review, 81, 787–792. https://doi.org/10.1111/puar.13276

Grodecka, S., & Gierczak, A. (2014). Empatia w przywództwie: kultura organizacyjna instytucji edukacyjnej opartej na współodczuwaniu. Modern Management Review, 19(4), 87–97. DOI: 10.7862/rz.2014.mmr.48

Grudowski, P., & Wziątek-Staśko, A. (2021). Kultura organizacyjna w sektorze publicznym – wybrane aspekty. Organizacja i Kierowanie, 2(194), 101–113.

Grzebyk, M. (2020). Doskonalenie potencjału instytucjonalnego w jednostkach publicznych na przykładzie urzędów gmin miejskich województwa podkarpackiego. Studia z Polityki Publicznej, 7(3), 83–97. https://doi.org/10.33119/KSzPP/2020.3.5

Grześ-Bukłaho, J. (2022). Elastyczność jako atrybut współczesnej organizacji. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.

Jaques, E. (1951). The Changing Culture of a Factory. Tavistock Publications.

Kalinowska, A., & Żyliński, S. (2023). Taktyki promocyjne polskich marek odzieżowych w mediach społecznościowych na przykładzie Vesny i Marie Zélie. Studia Medioznawcze, 24(4), 21–35. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.sm.2023.4.700

Kostecki, D., & Cichorzewska, M. (2021). Kultura organizacyjna good governance w jednostkach administracji publicznej. Wydawnictwo KUL.

Kożuch, B. (2005). Skuteczne zarządzanie organizacjami publicznymi. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Krukowski, K. (2023). Kultura organizacyjna i jej znaczenie dla wprowadzania zmian w organizacjach publicznych. In M. Ćwiklicki & A. Frączkiewicz-Wronka (Eds.), Zarządzanie publiczne. Perspektywa teorii i praktyki (pp. 219–246). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Kuhlmann, S., & Wollmann, H. (2019). Introduction to Comparative Public Administration. Administrative Systems and Reforms in Europe. Edward Elgar Publishing.

Lubasz, D. (2021). Wykorzystanie mediów społecznościowych w sektorze publicznym w kontekście wymogów wynikających z ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Przegląd Prawa i Administracji, 125, 269–283.

Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(3), 30–51. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.02

Młodzik, L. (2014). Kultura organizacyjna w instytucji publicznej. Wydawnictwo Stowarzyszenia Maximus Primus.

Pawłowski, M., Kułakowska A., & Piątkowski, Z. (2019). Kultura organizacyjna w organizacji. Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, 1, 125–132.

Podgórniak-Krzykacz, A. (2021). The relationship between the professional, social, and political experience and leadership style of mayors and organisational culture in local government. Empirical evidence from Poland. PLOS One, 16(12), e0260647. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0260647

Różycka, M., & Lisowska, E. (2023). The impact of social marketing campaigns on the pro-health behaviors of women and men in Poland. Marketing i Rynek, 1, 1–19. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2023.1.1

Schein, E. H. (2010). Organizational Culture and Leadership. Jossey-Bass.

Sidor-Rządkowska, M. (Ed.). (2021). Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.

Sułkowski, Ł. (2020). Kultura organizacyjna od podstaw. Społeczna Akademia Nauk.

Vveinhardt, J., & Sroka, W. (2020). Nepotism and Favouritism in Polish and Lithuanian Organizations: The Context of Organisational Microclimate. Sustainability, 12(4), 1425. https://doi.org/10.3390/su12041425

Wysokińska, Z. (2019). Innovative textiles industry and its future within the concept of circular economy: From the global to regional perspective. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, 6(3–4), 67–76. https://doi.org/10.15330/jpnu.6.3-4.67-76

Downloads

Published

2024-06-28

How to Cite

Pyrzyńska, E., & Kudełka, W. (2024). Organisational Culture in Polish Small Private Enterprises as an Inspiration for the Public Sector. Journal of Public Governance, 67(1), 31-39. https://doi.org/10.15678/PG.2024.67.1.03